JULIO GONZALEZ, Arsonist Responsible for Killing 87 People after Setting Fire to the HAPPY LAND SOCIAL CLUB in 1990 in the Bronx, Dies In Prison After Apparent Heart Attack

 

 

 

Plattsburgh, New YorkVarious Media Outlets are reporting that Cuban Refugee Julio Gonzalez, who killed 87 people when he set Fire to The Happy Land Social Club on March 25th 1990, has died in Prison after an apparent Heart attack.

Plattsburgh, New YorkVarios medios de comunicación están informando de que el Refugiado desde Cuba, Julio González, que mató a 87 personas cuando se prendió fuego al Happy Land Social Club el 25 de marzo de 1990 ha muerto en la prisión después de un aparente ataque del corazón.

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Happy Land Fire Arsonist JULIO GONZALEZ.

According to the New York Daily News, Mr. Gonzalez, 61 years old, died yesterday Tuesday, September 13th 2016 at 11:30am In Plattsburgh, New York at the Champlain Valley Physicians Hospital.  He was taken there after suffering from an apparent heart attack in prison.  According to David Doneh, the Clinton County Coroner, Julio Gonzalez died on the catheterization table.  An autopsy will be performed today, but results most likely will not be released for a few months.

Según el New York Daily News, el Sr. González, de 61 años, murió ayer Martes, 13 de septiembre de 2016 a las 11:30 en la mañana en Plattsburgh, Nueva York en el Hospital Valle de Champlain médicos. Fue llevado allí después de sufrir de un aparente ataque al corazón en la cárcel.  De acuerdo con David Doneh, el forense del condado de Clinton, Julio González murió en la mesa de cateterismo. La autopsia se llevará a cabo hoy en día, pero los resultados más probable es que no se dará a conocer durante unos meses.

Front Page of The New York Times, MONDAY, March 26th 1990.

Front Page of The New York Times, MONDAY, March 26th 1990.

As explained in another posting about The Happy Land Fire on the BEING GARIFUNA Website, Gonzalez torched the illegal Bronx nightclub after an argument with his former girlfriend, Lydia Feliciano, who was one of six people to escape the flames.

Como se explica en otra reseña sobre El Fuego de Happy Landen el sitio web que BEING GARIFUNA / SER GARIFUNA / SIENDO GARIFUNA , González prendió fuego a la discoteca ilegal en el Bronx después de una discusión con su ex novia, Lydia Feliciano, quien fue uno de seis personas para escapar del fuego.

Julio Gonzalez, who set fire to the only known exit of The Happy Land Social Club in the Bronx.

Julio Gonzalez, who set fire to the only known exit of The Happy Land Social Club in the Bronx.

After being thrown out by a bouncer that night, he returned with $1 worth of gasoline, poured the fuel around the door and lit it with two matches. Then he watched the place go up in flames before going home.

Después de ser expulsado por la seguridad de la noche, regresó con US $1 de la gasolina, el combustible derramado alrededor de la puerta y lo encendió con dos partidos. Luego se observó el lugar en llamas antes de ir a casa.

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Amoco Gas Station on E. 174th Street and Southern Boulevard where Julio Gonzalez bought $1 worth of gasoline.

Amoco Gas Station on E. 174th Street and Southern Boulevard where Julio Gonzalez bought $1 worth of gasoline.

The patrons of the two-story club were either overcome by smoke or trampled to death as everyone rushed for the club’s lone exit, officials said.  Months before the blaze, the social club was found in violation of the city’s safety code and ordered closed.

Los clientes del club de dos pisos fueron bien superados por el humo o aplastadas como todo el mundo corrió para la salida en solitario del club, según las autoridades. Meses antes del incendio, el club social fue encontrado en violación del código de seguridad de la ciudad y ordenó cerrado.

Happy Land Social Club in the Bronx after the Fire.

Happy Land Social Club in the Bronx after the Fire.

Julio Gonzalez lost his first bid for parole in 2015, and would have been able to apply again in November 2016.

Julio González perdió su primera oferta para la libertad condicional en 2015, y habría sido capaz de aplicar de nuevo en noviembre de 2016.

WNBC Coverage of The Happy Land Social Club Fire in 1990.

There is confusion out there regarding the victims of The Happy Land Social Club Fire.  Most people assume that all of the 87 Victims were Honduran Garifuna people and that is not the case.  In a prior posting on this website, I included a chart or list of the Happy Land Fire victims where I included small facts about each victim as well as the ethnicity and / or nationality of some of the victims.

Hay confusión por ahí en relación con las víctimas de Fuego de el Club Happy Land. La mayoría de el publico  asume que todas las 87 víctimas eran personas Garífunas desde Honduras pero eso no es el caso. En una publicación previa en este sitio web, he incluido un gráfico o una lista de las víctimas del Fuego de Happy Land  donde incluí pequeños hechos sobre cada víctima, así como el origen étnico y / o nacionalidad de algunas de algunas de las víctimas.

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New York Daily News Coverage of The Happy Land Social Club Fire.

New York Daily News Coverage of The Happy Land Social Club Fire.

According to Edna Negron of Newsday, 59 of the 87 victims were from Hondurans.  Of those 59 Hondurans, Approximately  41 or 42 of them were of Garifuna, (Edna Negron, “Club Tragedy An Awakening for Garifuna”, New York Newsday, Sunday, August 18th 1991).  Through my own research, I was able to find out that 1 of the victims was a Garifuna from Guatemala (Ana Luisa Moss Centino) and another victim was Garifuna-American from Belize (Susan Gayle Samms).  I’m not sure if those two are included on the figure of 41 or 42 Garifuna Victims as so many assume that Garifunas are only from Honduras.  With this tragedy unofficially introducing the Garifuna population into public awareness, it is somewhat understandable that people assume that Garifunas are Honduran, but it is just not that simple.

De acuerdo con Edna Negrón del periodico Newsday, 59 de las 87 víctimas eran Hondureños. De esos 59 Hondureños, aproximadamente 41 o 42 de ellos eran Garifuna, (Edna Negrón, “Club Tragedy An Awakening for Garifuna”, New York Newsday, el Domingo, 18 de agosto de 1991). A través de mi propia investigación, pude descubrir que 1 de las víctimas era una Garífuna de Guatemala (Ana Luisa Moss Centino) y una otra víctima era Garifuna-Americana de Belice (Susan Gayle Samms). No estoy seguro que si los dos están incluidos en la cifra de 41 o 42 víctimas Garífunas como muchos asumen que Garífunas son sólamente desde Honduras. Con la introducción de esta tragedia no oficialmente la población Garífuna en la conciencia pública, es algo comprensible que la gente asume que los Garífunas son de Honduras, pero es simplemente no es tan simple.

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WABC Coverage of The Happy Land Social Club Fire in 1990.

My feelings on Julio Gonzalez’s death are conflicted.  I lost a cousin (Juan Carlos Colon) in the Happy Land Fire.  While I did not know and had never met Juan Carlos Colon (I grew up with his younger sisters), I was robbed of the privilege of knowing him.

Mis sentimientos sobre la muerte de Julio González están en conflicto. He perdido un primo (Juan Carlos Colón) en el fuego de Happy Land. Mientras que yo no sabía y nunca había conocido a Juan Carlos Colon (crecí con sus hermanas menores), me robaron del privilegio de conocerlo.

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New York Times Coverage Of The Happy Land Social Club Fire.

New York Times Coverage Of The Happy Land Social Club Fire.

Did Julio Gonzalez suffer while in prison?  For those who believe, will the flames of hell give Julio Gonzalez a small sample of what he put the victims of the Happy Land Fire through in what, essentially was a matter of the heart?  I’m not sure, but what I do know is that the death Julio Gonzalez does not return my cousin Juan Carlos Colon or the other victims of the Happy Land Social Club Fire into the loving arms of our families.

Julio González hizo sufrir mientras estaba en prisión? Para aquellos que creen, serán las llamas del infierno dan Julio González una pequeña muestra de lo que puso las víctimas del fuego de Happy Land a través de lo que, en esencia era un asunto del corazón?  No estoy seguro, pero lo que sí sé es que la muerte de Julio González no vuelve mi primo Juan Carlos Colón o las otras víctimas del Fuego de Happy Land en los brazos amorosos de nuestras familias.

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New York Newsday Coverage Of The Happy Land Social Club Fire.

New York Newsday Coverage Of The Happy Land Social Club Fire.

I will update this posting as more people react and respond to this news development.

Voy a actualizar este anuncio a medida que más gente reacciona y responder a este desarrollo de noticias.

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New York Post Front Page Cuban Refugee JULIO GONZALEZ, who set fire to the Happy Land Social Club in the Bronx on March 25th 1990.

New York Post Front Page Cuban Refugee JULIO GONZALEZ, who set fire to the Happy Land Social Club in the Bronx on March 25th 1990.

 

ABOUT The Garifuna People / SOBRE el Pueblo Garifuna

The Garifuna people are people of African descent (in other words, Black people) whose ancestry can be traced to Africans mixing with Carib Indians and Arawak Indians on the Eastern Caribbean island of St. Vincent.  From this cultural fusion of race and ethnicities in St. Vincent Island, a distinct culture and language arose.

Los Garífunas son personas de ascendencia africana (en otras palabras, la gente negro) cuya ascendencia se puede remontar a los africanos mezcla con los indios caribes y arahuacos en la isla del Caribe Oriental de San Vicente. A partir de esta fusión cultural de la raza y etnias en la isla de San Vicente, una cultura y una lengua distinta surgieron.

The Garifuna (then known as The Black Caribs) are noted for not only being the main source of resistance against European expansion into the Lesser Antilles over the course of over 150 years, but also being one of the few (only?) peoples of African descent (again, in other words, Black people) in the Americas to have maintained aspects of their ancestral culture and full use of their ancestral language for everyday use over the course of hundreds of years.

Los Garífunas (entonces conocido como el Caribes Negros) están marcadas no sólo por ser la principal fuente de resistencia contra la expansión europea hacia las Antillas Menores en el transcurso de más de 150 años, pero también es uno de los pocos (sólo?) Pueblos de África descenso (de nuevo, en otras palabras, los negros) en las Américas que han mantenido los aspectos de su cultura ancestral y la plena utilización de su lengua ancestral para el uso diario a lo largo de cientos de años.

After being defeated in war with the British on St. Vincent in 1796; 1004 men,  1779 women and 1,555 children for a total of 4,338 people (mostly Black Caribs, as the Garifuna people were then known) were captured and taken to Baliceaux, a small island, a rock, basically, off the coast of St. Vincent.  This took place from July 1796 through February/March 1797.  About 2,000 Garifunas died of a mysterious and very infectious fever while living on Baliceaux awaiting their fate.

Después de ser derrotado en la guerra con los británicos en San Vicente en 1796; 1004 hombres, 1779 mujeres y 1.555 niños por un total de 4.338 personas (en su mayoría Negro caribes, como los garífunas se conocía entonces) fueron capturados y llevados a Baliceaux, una pequeña isla, una roca, básicamente, en la costa de San Vicente . Esto se llevó a cabo entre julio de 1796 y febrero / marzo de 1797. Cerca de 2.000 garífunas murió de una fiebre misteriosa y muy infecciosa mientras viven en Baliceaux espera de su destino.

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In early March 1797, the remaining Garifunas were loaded onto the HMS Experiment and other ships.  Once they were rounded up, the convoy were taken to a Bequia, which is another island off the coast of St. Vincent. They proceeded to go to Grenada to get water, then Jamaica for refueling, then finally Roatan, Honduras, arriving on April 12th 1797.

A principios de marzo de 1797, los garífunas restantes se cargaron en el Experimento HMS y otras naves. Una vez que fueron detenidos, el convoy fueron llevados a un Bequia, que es otra isla de la costa de San Vicente. Se procedió a ir a Granada para conseguir agua, a continuación, Jamaica para repostar, y finalmente Roatán, Honduras, llegando el 12 de abril 1797.

Finding much of Roatan unliveable, the Garifuna people petitioned officials representing Spain and it’s government (which controlled much of Central America at the time) to be allowed to move to the Honduran mainland.  Upon being allowed to move to the Honduran mainland, namely the port town of Trujillo, Honduras in May 1797. Subsequently, the Garifunas settled many towns and villages along the Caribbean coast of Honduras.  They also migrated to the neighboring countries of Guatemala, Belize (then known as British Honduras) and Nicaragua over the years.

Encontrar gran parte de Roatán inhabitable, el pueblo garífuna solicitaron a los funcionarios que representan a España y es el gobierno (que controlaba gran parte de Centroamérica en el momento) que se le permitiera pasar a la parte continental de Honduras. Al que se le permita pasar a la parte continental de Honduras, a saber, la ciudad puerto de Trujillo, Honduras de mayo de 1797. Posteriormente, los garífunas se establecieron muchas ciudades y pueblos a lo largo de la costa caribeña de Honduras. También emigraron a los países vecinos de Guatemala, Belice (entonces conocido como Honduras Británica) y Nicaragua en los últimos años.

Finally, Garifuna People have also migrated to the United States of America where generations have settled in cities like New York City, Chicago, Los Angeles, Houston, Seattle, Boston, Miami and Boston.  Despite their mainly Spanish surnames, their culture and history are distinct from other Afro-American and Latino ethnic groups and it’s important to keep that in mind.

Por último, garífuna Las personas también han emigrado a los Estados Unidos de América, donde las generaciones se han asentado en ciudades como Nueva York, Chicago, Los Angeles, Houston, Seattle, Boston, Miami y Boston. A pesar de sus apellidos, principalmente españoles, su cultura y la historia son distintos de otros grupos étnicos Afro-americanos y latinos y es importante tener esto en mente.

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