2017 Memorial Mass for #Garifuna Freedom Fighter, Paramount Chief JOSEPH CHATOYER on SUNDAY, March 19th 2017 in the Bronx for 2017 Garifuna American Heritage Month in New York

 

Bronx, New York — There will be a Memorial Garifuna Mass for Garifuna Freedom Fighter, Paramount Chief Joseph Chatoyer that will take place in the Bronx on SUNDAY, March 19th 2017 at 2pm.

Copyright 2017 by Teofilo Colon Jr. (a.k.a. “Tio Teo”).  All Rights Reserved. Telephone: (646) 961-3674.

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2017 Misa para el #Garifuna Luchador por la Libertad, el Jefe Supremo JOSE SATUYE el DOMINGO, 19 de Marzo de 2017 en el Bronx para 2017 Mes de la Herencia Garifuna Americano en Nueva York

Bronx, Nueva York – Habrá una Misa Garifuna Memorial para Luchador para Libertad Garifuna, Jefe Supremo Joseph Chatoyer que tendrá lugar en el Bronx el Domingo 19 de marzo 2017 a las 2 pm.

Chief Joseph Chatoyer was a Garifuna (then known as a Black Carib) who led Garifuna resistance against the British attempts at colonization on their ancestral land of the island of St. Vincent in the Caribbean.   He was killed on March 14th 1795 in a battle against British forces during the Second Carib War.  Paramount Chief Joseph Chatoyer is now a international hero to the Garifuna (Black Caribs) people of St. Vincent and The Grenadines and also the other countries that make up the Garifuna Diaspora–Honduras, Belize, Guatemala and Nicaragua.  He is a national hero on St. Vincent Island and March 14th is a public holiday there.

El Jefe Jose Satuye fue un Garífuna (tambien conocido como un Caribe Negro) que lideró la resistencia de Garífuna contra los intentos Británicos de colonización en su tierra ancestral de la isla de San Vicente en el Caribe. Fue asesinado el 14 de Marzo de 1795 en una batalla contra las fuerzas Británicas durante la Segunda Guerra Carib. El Jefe Supremo, Jose Satuye, es ahora un héroe internacional del pueblo Garífuna (Caribe Negro) de San Vicente y las Granadinas y también de otros países que conforman la Diáspora Garífuna–Honduras, Belice, Guatemala y Nicaragua. Es un héroe nacional en la isla de San Vicente y el 14 de marzo es un Día Festivo Publico  allí.

Black Carib Chief Joseph Chatoyer.

While not much is known about Chief Joseph Chatoyer, the fact that his likeness was depicted by painters of the era tells you that Chief Joseph Chatoyer made a distinct impression and was a real person.  He was not a mythological being.

Aunque no se sabe mucho sobre el jefe Jose Satuye, el hecho de que su imagen fuera representada por pintores de la época te dice que el jefe Jose Satuye hizo una impresión clara y fue una persona real. No era un ser mitológico.


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While the Black Caribs were not Catholic or of the Christian faith while on the island of St. Vincent, many Garifunas were converted to the Christian faith upon their exile to Central America.  Many, perhaps most, are of the Catholic faith.  This is due to acculturation, assimilation and overall, a mode of survival while on other lands.  You have to factor the dominant culture that was in place in much of Latin America.

Mientras que los caribes negros no eran católicos o de la fe cristiana mientras que en la isla de St. Vincent, muchos Garifunas fueron convertidos a la fe cristiana sobre su exilio a América Central. Muchos, quizás la mayoría, son de la fe católica. Esto se debe a la aculturación, la asimilación y en general, un modo de supervivencia mientras que en otras tierras. Hay que tener en cuenta la cultura dominante que existía en gran parte de América Latina.

Below is VIDEO of the Chief Joseph Chatoyer Garifuna Folkloric Ballet of New York as they sing while exiting the Annual Memorial Mass for Paramount Chief Joseph Chatoyer in 2013.

A continuación se muestra VIDEO del Jefe Jose Satuye de Ballet Folclórico Garifuna de Nueva York mientras cantan mientras salen de la Misa Anual de Conmemoración del Jefe Supremo Jose Satuye en 2013.

 

This Garifuna Mass will commemorate the 222 years since the death of Joseph Chatoyer at the hands of The British on March 14th 1795. This Garifuna Mass is scheduled to begin at 1 in the afternoon at St. Anthony of Padua Catholic Church in the Bronx. It will be trilingual with the Memorial Mass being in the Garifuna Language, English Language and Spanish Language.

Esta Misa Garífuna conmemorará los 222 años desde la muerte de Jose Satuye a manos de los Británicos el 14 de Marzo de 1795. Esta Misa Garífuna está programada para comenzar a la 1 de la tarde en la Iglesia Católica San Antonio de Padua en el Bronx. Será trilingüe con la misa conmemorativa en lengua Garífuna, lengua Inglesa y lengua Española.


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The Chief Joseph Chatoyer Garifuna Folkloric Ballet of New York performing in Belize for 2013 Garifuna Settlement Day Festivities. Photo from Facebook.

Usually, The Chief Joseph Chatoyer Folkloric Ballet of New York attends and participates in this annual memorial mass with Garifuna singing and Garifuna drumming.

Por lo general, el Jefe Jose Satuye Ballet Folclórico Garifuna de Nueva York asiste y participa en esta Misa conmemorativa anual con Garifuna cantando y Garifuna tambores.

 

St. Anthony of Padua Catholic Church
832 E. 166th Street (@ Prospect Avenue)
Bronx, NY 10459

Subway: 2 or 5 Train to Prospect Avenue Subway Stop

Time: 2pm

 

St. Anthony of Padua Catholic Church in the Bronx. Photo by Teofilo Colon Jr. All Rights Reserved.

About Garifuna American Heritage Month in New York /

Sobre El Mes de Herencia Garifuna Americano en Nueva York

Garifuna American Heritage Month in New York (March 11th through April 12th) is designed to reflect on and observe the occasion of the Garifuna people (then known as Black Caribs) being kicked out of their ancestral land of St. Vincent Island on March 11th 1797 to their arrival in Central America on April 12th 1797.  The dates reference the period of time where the Garifuna voyage took place between their ancestral land and their new place of residence, where a new life was forced upon them.

El Mes de la Herencia Garifuna Americano en Nueva York (del 11 de Marzo hasta 12 de Abril) está diseñado para reflexionar y observar la ocasión en que el pueblo Garifuna (entonces conocido como Caribes Negros) fue expulsado de su tierra ancestral de la Isla de San Vicente el 11 de marzo de 1797 A su llegada a América Central el 12 de abril de 1797. Las fechas se refieren al período de tiempo en que el viaje Garífuna tuvo lugar entre su tierra ancestral y su nuevo lugar de residencia, donde una nueva vida les fue impuesta.

2017 Garifuna American Heritage Month in New York.

According to a press release from the non-profit organization the Garifuna Coalition USA Inc, Garifuna American Heritage Month in New York also,

“celebrates the great contributions of Garífuna-Americans to the fabric of New York City and New York State, and pays tribute to the common culture and bonds of friendship that unite the United States and the Garífuna’s countries of origin (Belize, Guatemala, Honduras Nicaragua and St Vincent and the Grenadines.)”.

De acuerdo con un comunicado de prensa de la organización sin fines de lucro Garifuna Coalition USA Inc, Garifuna American Heritage Month en Nueva York también,

“Celebra las grandes contribuciones de los Garífuna Americanos al tejido de la ciudad de Nueva York y del Estado de Nueva York y rinde homenaje a la cultura común y los lazos de amistad que unen a los Estados Unidos y los países de origen de los garífunas (Belice, Guatemala, Honduras, Nicaragua Y San Vicente y las Granadinas.) “.

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The Garifuna Coalition adds, “New York City is home to the largest Garífuna Community outside of Central America!  However, although Garífunas have been migrating here in search of a better life since the 1930s; the community was virtually obscured until the Happy Land Social Club fire on March 25th, 1990.”  Most of the victims of that tragedy were Honduran, many were of Garifuna descent 1.

La Coalición Garifuna añade, “La ciudad de Nueva York es el hogar de la comunidad más grande de los Garífunas fuera de América Central, sin embargo, aunque los Garífunas han estado migrando aquí en busca de una vida mejor desde la década de 1930, la comunidad fue prácticamente oscurecida hasta que el Fuego en el Happy Land Social Club el 25 de Marzo de 1990. ” La mayoría de las víctimas de esa tragedia fueron hondureñas, muchas fueron de descendencia Garífuna

Overall, the idea is to pay tribute to the survival and resiliency of the Garifuna people and also highlight the contributions made by Garifunas to the state of New York and the United States of America.  Also, this as well as other activities taking place in New York during Garifuna American Heritage Month in New York are designed to further visibility of the Garifuna ethnic group to the general populace of New York City.

En general, la idea es rendir homenaje a la supervivencia y resistencia de los garífunas y también resaltar las contribuciones hechas por Garífunas al estado de Nueva York y los Estados Unidos de América. Además, esto, así como otras actividades que tienen lugar en Nueva York durante el Mes de la Herencia Garifuna Americano en Nueva York están diseñados para una mayor visibilidad de la etnia Garifuna a la población general de la ciudad de Nueva York.

ABOUT The Garifuna People / SOBRE el Pueblo Garifuna

The Garifuna people are people of African descent (in other words, Black people) whose ancestry can be traced to Africans mixing with Carib Indians and Arawak Indians on the Eastern Caribbean island of St. Vincent. From this cultural fusion of race and ethnicities in St. Vincent Island, a distinct culture and language arose.

Los Garífunas son personas de ascendencia africana (en otras palabras, la gente negro) cuya ascendencia se puede remontar a los africanos mezcla con los indios caribes y arahuacos en la isla del Caribe Oriental de San Vicente. A partir de esta fusión cultural de la raza y etnias en la isla de San Vicente, una cultura y una lengua distinta surgieron.

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The Garifuna (then known as The Black Caribs) are noted for not only being the main source of resistance against European expansion into the Lesser Antilles over the course of over 150 years, but also being one of the few (only?) peoples of African descent (again, in other words, Black people) in the Americas to have maintained aspects of their ancestral culture and full use of their ancestral language for everyday use over the course of hundreds of years.

Los Garífunas (entonces conocido como el Caribes Negros) están marcadas no sólo por ser la principal fuente de resistencia contra la expansión europea hacia las Antillas Menores en el transcurso de más de 150 años, pero también es uno de los pocos (sólo?) Pueblos de África descenso (de nuevo, en otras palabras, los negros) en las Américas que han mantenido los aspectos de su cultura ancestral y la plena utilización de su lengua ancestral para el uso diario a lo largo de cientos de años.

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After being defeated in war with the British on St. Vincent in 1796; 1004 men, 1779 women and 1,555 children for a total of 4,338 people (mostly Black Caribs, as the Garifuna people were then known) were captured and taken to Baliceaux, a small island, a rock, basically, off the coast of St. Vincent. This took place from July 1796 through February/March 1797. About 2,000 Garifunas died of a mysterious and very infectious fever while living on Baliceaux awaiting their fate.

Después de ser derrotado en la guerra con los británicos en San Vicente en 1796; 1004 hombres, 1779 mujeres y 1.555 niños por un total de 4.338 personas (en su mayoría Negro caribes, como los garífunas se conocía entonces) fueron capturados y llevados a Baliceaux, una pequeña isla, una roca, básicamente, en la costa de San Vicente . Esto se llevó a cabo entre julio de 1796 y febrero / marzo de 1797. Cerca de 2,000 garífunas murió de una fiebre misteriosa y muy infecciosa mientras viven en Baliceaux espera de su destino.

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In early March 1797, the remaining Garifunas were loaded onto the HMS Experiment and other ships. Once they were rounded up, the convoy were taken to a Bequia, which is another island off the coast of St. Vincent. They proceeded to go to Grenada to get water, then Jamaica for refueling, then finally Roatan, Honduras, arriving on April 12th 1797.

A principios de marzo de 1797, los garífunas restantes se cargaron en el Experimento HMS y otras naves. Una vez que fueron detenidos, el convoy fueron llevados a un Bequia, que es otra isla de la costa de San Vicente. Se procedió a ir a Granada para conseguir agua, a continuación, Jamaica para repostar, y finalmente Roatán, Honduras, llegando el 12 de abril 1797.

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Finding much of Roatan unliveable, the Garifuna people petitioned officials representing Spain and it’s government (which controlled much of Central America at the time) to be allowed to move to the Honduran mainland. Upon being allowed to move to the Honduran mainland, namely the port town of Trujillo, Honduras in May 1797. Subsequently, the Garifunas settled many towns and villages along the Caribbean coast of Honduras. They also migrated to the neighboring countries of Guatemala, Belize (then known as British Honduras) and Nicaragua over the years.

Encontrar gran parte de Roatán inhabitable, el pueblo garífuna solicitaron a los funcionarios que representan a España y es el gobierno (que controlaba gran parte de Centroamérica en el momento) que se le permitiera pasar a la parte continental de Honduras. Al que se le permita pasar a la parte continental de Honduras, a saber, la ciudad puerto de Trujillo, Honduras de mayo de 1797. Posteriormente, los garífunas se establecieron muchas ciudades y pueblos a lo largo de la costa caribeña de Honduras. También emigraron a los países vecinos de Guatemala, Belice (entonces conocido como Honduras Británica) y Nicaragua en los últimos años.

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Finally, Garifuna People have also migrated to the United States of America where generations have settled in cities like New York City, Chicago, Los Angeles, Houston, Seattle, Boston, Miami and Boston. Despite their mainly Spanish surnames, their culture and history are distinct from other Afro-American and Latino ethnic groups and it’s important to keep that in mind.

Por último, Las personas Garifunas también han emigrado a los Estados Unidos, donde las generaciones se han asentado en ciudades como Nueva York, Chicago, Los Angeles, Houston, Seattle, Boston, Miami y Boston. A pesar de sus apellidos, principalmente españoles, su cultura y la historia son distintos de otros grupos étnicos Afro-americanos y latinos y es importante tener esto en mente.

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Notes:

  1. Edna Negron, “Club Tragedy an Awakening for Garifuna”, New York Newsday, Sunday, August 18th 1991.

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